Szervezzünk közösségi ökotábort bármely korosztálynak!
Original price was: 100 Ft.99 FtCurrent price is: 99 Ft.
Nyári táborok nemcsak gyerekek életét gazdagíthatják friss tapasztalatokkal, új barátságokkal, életre szóló élményekkel. A környezeti nevelés három ága közül (természeti nevelés, fenntarthatóságra nevelés, globális nevelés) gyerektáborok esetében a természeti nevelésre (azaz a természeti környezet megismertetését és megszerettetését célzó munkára) érdemes helyezni a hangsúlyt, míg a fenntarthatóságra nevelést (vagyis a személyes és közösségi életvitel környezetterhelésének csökkentésére irányuló ismeretátadást) e táborokban jó szokások bevezetésével és példamutatással érdemes megvalósítani. Felnőtt-táborok esetében a globális nevelés (azaz a bolygóléptékű társadalmi-ökológiai kölcsönhatások rendszerében eligazodást segítő ismeretek fejlesztése) és a fenntarthatóságra nevelés kaphat nagyobb hangsúlyt, de itt is komoly helyet érdemel a természeti környezetünkhöz fűződő viszonyunk ápolása. Olvass tovább…
Táborhelyszínül nem is feltétlenül kell távoli célpontot keresni, legtöbben lakóhelyünk természeti környezetét is alig ismerjük. Anyagilag, időráfordításban és a lokalitás elvével összhangban levő természeti nevelésben is megtérülhet, ha egy lakóhelyünkhöz közeli táborhelyszínt választunk.
Fő hangsúlyukban természeti nevelést megvalósító programok a kirándulások, növények és állatok kíméletes megfigyelése (esetleg szakszerű gyűjtése például mikroszkópos megfigyelés céljából – később visszaengedve az állatokat), csillagászat, csendes időtöltés a természetben (akár önismereti játékokkal egybekötve), ökológiai kapcsolatok tudatos megfigyelése (aminek fontosságára az ökopszichológia is felhívja a figyelmet). Indokolt esetben pedig szemétszedéssel, szakszerű élőhely-helyreállítással is foglalkozhatunk. A jól megszervezett éjszakai kint alvás a természetben nagy élmény lehet, sok félelmet építhet le. Ugyancsak sokat ígérő program a “land art”, azaz műalkotások készítése természetes anyagokból (amennyiben nem jár környezetkárosítással). Hajléképítés természetben található anyagokból gyereknek, felnőttnek egyaránt nagy élmény és hasznos ismeretek forrása lehet.
A fenntarthatóságra nevelés jó módszerei a hasznos készségeket fejlesztő kézműves foglalkozások, közös ételkészítés, tartósítás (aszalás, szárítás, befőzés), barkácsolás egyszerű anyagokból (pl. madár- vagy denevérodú, méhmenedék, sörkollektor, aszaló berendezés stb.), valamint régi mesterségek megismerése, kipróbálása (pl. kosárfonás). Ilyen foglalkozáshoz vendégelőadók is hívhatók. Felnőttek az ökofilozófiai, közösségszervezési, építészeti, energetikai és más elméleti tárgyú beszélgetéseknek is lelkes résztvevői lehetnek.
Globális nevelés keretében gyermekekkel is beszélgethetünk például fogyasztói szokásokról, és reflektálhatunk ezekre. Az ökológiai válság riasztó vonatkozásaira azonban inkább csak akkor fordítsunk figyelmet, ha a gyerekek érdeklődése ezt megkívánja. Ugyanakkor kamaszkortól kezdve ezek is szóba hozhatók, a tizenévesek igazságérzetére, értékorientáció-keresésére, önállóságvágyára, egyéniséggé válásra irányuló törekvésükre alapozva sok jó magot elvethetünk például a fogyasztói világ fonákságairól, a rövidlátó természetpusztításról, a divatkövetés árnyoldalairól, kizsákmányoláshoz vezető rendszerekről kerítve szót. A globális összefüggések fényében lokális értékekre helyezve a hangsúlyt készíthetnek a táborozók értéktárat a közeli településről (hol van tájház, kitől lehet egészséges háztáji élelmiszert vásárolni, régi mesterséget hol űz még valaki, kitől lehet szakszerű segítséget kérni ebben-abban stb.). Kicsik-nagyok egyaránt szívesen végeznek közösen értékteremtő fizikai munkát például mások megsegítésével. Nagyon érdemes lehet ezért helyi gazdát, gazdaságot, civil szervezetet, szociális otthont stb. megkeresni, ahol egy-két alkalommal jó hasznát tudják venni sok munkás kéznek. Ha látják az értelmét, akkor szívesen dolgoznak a táborozók, miközben értékes kapcsolatok, tapasztalatok, élmények születnek, ráadásul a helyiek is segítséget kapnak.
Fontos negyedik pillér volna a környezeti nevelésben a közösségiségre nevelés, azaz a közösségi élményekkel és a közösség tagjaként működés tapasztalatával felvértező helyzetek, gyakorlatok biztosítása. A táborozás ezt lényegéből fakadóan önmagában is igen jól szolgálja. Irányított beszélgetésekkel, táncprogrammal, közös feladatok szervezésével, szituációs játékokkal, a szabadidő megfelelő biztosításával stb. ezt tovább támogathatjuk. Igen érdemes továbbá dedikált időt szánni a pozitív és negatív napi élmények visszajelzését lehetővé tevő nyilvános beszélgetőköröknek minden nap végén. Ez fontos megerősítésekre és idejében megtörténő problémakezelésekre adhat alkalmat. A táborban kötött ismeretségeket érdemes ápolni a közbülső időszakokban is, például évközi programok szervezésével.
Kapcsolódó ajánlóink:
- Sok éve működő közösségi ökotáborok – A Kisközösségi Program közösségi ökotáborai
- Játékok, gyakorlatok táborszervezőknek – Joseph Cornell: Kézenfogva gyerekekkel a természetben
- Több tucat foglalkozásterv táborokhoz is – Fogyasztó Kúra – Környezeti nevelési modulgyűjtemény a fenntartható fogyasztásról
- A Tájőrök Társasága izgalmas példája – Lehoczky János: Iskola a természetben avagy A környezeti nevelés gyakorlata
A kép forrása: www.kiskozossegek.hu
Értékelések
Még nincsenek értékelések.