Cselekvési Tipp

Hozzunk létre élő kapcsolatot a település és folyója között!

Original price was: 100 Ft.Current price is: 99 Ft.

Településeink közül sok jött létre folyó mellett – nem véletlenül, hiszen mind vízvétel, mind kereskedelmi útvonal szempontjából fontos szerepet töltöttek be ezek a vízfolyások. A folyópartok – vagy rakpartok, ami (egykori) funkciójukra is részben utal – ugyanakkor közösségi helyszínekként is szolgáltak elsősorban azokon a helyeken, ahol a településközpontot is átszelte a vízfolyás. Ám a XIX-XX. században részben az ipari funkciók, részben a közlekedés átalakulása miatt sok település elveszítette folyópartját, mert az aktuális városrendezési elvek alapján az hasznosabbnak bizonyult egy üzem, egy forgalmas közút vagy egy hajókikötő számára, mint valódi közterületnek.

Mindamellett a folyóknak, vízfelületeknek nemcsak az emberi találkozások szempontjából van szerepük: pszichológiai kutatások alapján ma már tudjuk, hogy a víz látványa és hangja pozitív hatást gyakorol az emberek mentális egészségére, nem beszélve a hűsítő hatásáról és – megfelelő vízminőség esetén – az élővilágnak biztosított közegről. Ezek a szempontok napjainkban kerültek előtérbe, és már nemcsak a szakértők körében ébredt föl az igény arra, hogy a más funkciók vagy egyszerűen elhanyagoltság miatt elzárt vízpartok újra megnyíljanak az emberek előtt.

Ugyanakkor a költségigény mellett ennek legfőbb akadálya – különösen nagyobb városokban – az, hogy a XX. század során nagyon sok helyen hangsúlyos közúthálózati szerepet kaptak a folyók partjai. Ahhoz tehát, hogy használható legyen a vízpart, vagy nagyon komolyan zsebbe kell nyúlni az útpálya alagútba süllyesztésével, vagy meg kell győzni a politikai döntéshozókat, illetve a választókat arról, hogy e folyóparti utak nélkül is működőképes marad a város közlekedése. Seattle például az előbbi, Párizs vagy Lyon az utóbbi utat választotta – vagyis mindkettő működőképes. Ugyanakkor mindent összevetve az alagutas megoldás kevésbé kedvező, mivel kimondottan drága, nagy az építés ökolábnyoma, ráadásul a forgalmat sem csillapítjuk.

A folyópartok új szemléletű átalakítása itthon komolyan először Budapesten és Szegeden merült föl. Mindkét városban lehetővé tették a partok ideiglenes használatát annak érdekében, hogy az emberek komolyabb átépítés nélkül is megtapasztalják, milyen lenne a Duna- vagy Tisza-part autók nélkül. Budapesten egy civil szervezet (a Város és Folyó Egyesület) is segíti ezt az átalakulást. Ezek a példák jó receptek arra, hogy miként érdemes belekezdeni egy ilyen átalakításba: valamilyen építkezéshez kapcsolódóan, vagy egyszerűen csak nyári, hétvégi korzók beiktatásával lehet megmutatni a település lakói és rajtuk keresztül a politikai döntéshozók számára, hogy milyen lehet a vízpart egy más szerepben.

A kép forrása: a Város és Folyó Egyesület Facebook-oldala

Értékelések

Még nincsenek értékelések.

„Hozzunk létre élő kapcsolatot a település és folyója között!” értékelése elsőként

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük