David Orr: Újragondolt oktatás
David W. Orr főleg a környezettudatos gondolkodásmód és az oktatás kapcsolatát boncolgató írásai révén vált híressé, ez az esszéje is egy ezek közül. Öt olyan intézkedést részletez, amelyek szerinte elengedhetetlenek lennének ahhoz, hogy a következő nemzedékeket az ökológiai fenntarthatóságra neveljük.
Link: https://ligetmuhely.com/liget/ujragondolt-oktatas/
Ezeket is láttad már?
-
Joseph Cornell: Kézenfogva gyerekekkel a természetben
TovábbJoseph Cornell: Kézenfogva gyerekekkel a természetben
Kreatív, egyszerűen kivitelezhető játékokkal, gyakorlatokkal segítheti ez a könyv minden kirándulás vagy tábor szervezőit: a gyermekek számára még gazdagabb élménnyé tehetjük a találkozást a természettel, megmutathatjuk nekik a természet apró részleteit, amelyek felett amúgy könnyen elsiklik a szem. A megfelelő játék kiválasztásában kategóriacímkék segítik az olvasót: minden gyakorlat előtt feltünteti a szerző, hogy az milyen alaphangulatú (csendes elmélyedő, aktív megfigyelő, mozgékony-játékos); milyen fogalmak, hozzáállás, képességek fejlesztését segíti elő elsősorban; hol, mikor játsszuk; mekkora a szükséges létszám; mi a legmegfelelőbb korcsoport; mik a kellékek, ha vannak. A könyv végén kategóriák szerinti mutatóba rendszerezve is megtalálhatók a feladatcímek, ami még jobban megkönnyíti a használatot.
Kategóriák: Könyvek, kiadványok, Oktatásunk Címkék: környezeti nevelés, módszertan, tábor, természeti nevelés -
Linda Booth Sweeney Ed.D., Dennis Meadows: Rendszergondolkodás játékosan
TovábbLinda Booth Sweeney Ed.D., Dennis Meadows: Rendszergondolkodás játékosan
A „Növekedés határai” című világhírű tanulmány egyik szerzője, Dennis Meadows és szerzőtársa, Linda Booth Sweeney egy igazán átgondolt és széles körben használható kézikönyvet állított össze tanulási és rendszergondolkodási képességek fejlesztésére. A bevezető gondolatok című fejezet bőséges elméleti hátteret biztosít ahhoz, hogy megértsük, miért olyan égetően fontos, hogy elsajátítsuk a rendszergondolkodást. A könyv játékosan – de nem gyerekesen – vezeti rá az olvasót (a játékosokat) a rendszergondolkodás elemeire és gondolkodási sémáira. A 30 különféle játék, megannyi változatban, remek sorvezető kiscsoportos foglalkozásokhoz és közösségi összejövetelekhez. A “játékok összegző mátrixa” oldal segítségével könnyedén el tudjuk dönteni, melyik játék milyen nevelési, szemléletformálási célokat szolgál, s kikkel érdemes játszani.
Kategóriák: Könyvek, kiadványok, Oktatásunk Címkék: játék, módszertan, rendszergondolkodás -
Daniel Quinn: Az iskoláztatás rejtett programja
TovábbDaniel Quinn: Az iskoláztatás rejtett programja
Az ökológiai témákban egykor sokat publikált amerikai író írásában az iskolarendszerrel, illetve még inkább, a mögötte meghúzódó kultúránkkal kapcsolatos nézeteit osztja meg. Őszintén fogalmaz: “Ahelyett, hogy két-három évig olyasmikre tanítjuk a gyerekeket, amiket amúgy is elkerülhetetlenül megtanulnak, miért nem olyasmikre tanítjuk inkább őket, amiket amúgy nem feltétlenül fognak megtanulni, és amiket abban a korban éppenséggel még élveznének is?” Erre példákat is hoz. Véleménye szerint emellett az oktatási rendszernek jellegzetessége, hogy olyan emberré formál bennünket, akiknek nincsenek meg a fenntartható élethez szükséges valódi készségeik. Az iskolai oktatás alternatívájaként az otthontanulást és az egyéb iskolamentes nevelési programokat ajánlja.
Kategóriák: Cikkek, tanulmányok, Oktatásunk Címkék: alternatív iskolák, oktatás kritika, otthon tanulás
Vélemények
Még nincsenek értékelések.