Cselekvési Tipp

Hozzunk létre közösségi járműmegosztó rendszereket!

99 Ft

Akármennyire is ökologikusan gondolkodunk, olykor rákényszerülünk a gépkocsihasználatra: akadnak olyan helyzetek, amelyeket csak autóval lehet jól megoldani. Ugyanakkor a legtöbb háztartásnak fölösleges külön autót tartania. Olvass tovább…

Ugyanígy szükségtelen volna minden háztartásnak külön-külön beszereznie egy-egy teherkerékpárt (akár elektromos rásegítésű változatban) vagy kerékpáros teherutánfutót. Ezek ugyan egyelőre jóval kevésbé elterjedtek, mint az autók, ugyanakkor sokkal környezetkímélőbbek, és kisebb távolságokon történő szállításokhoz szintén nagyon hasznosak. Kézenfekvő volna tehát közösen befektetni ezekbe a közlekedési eszközökbe. Itt jönnek képbe a járműmegosztó rendszerek.

Mik az előnyei ezeknek a rendszernek? Mivel nem kell minden háztartásnak külön járművet fenntartania, sok pénz takarítható meg. Kisebb lesz továbbá a környezetterhelés is: kevesebbet kell gyártani, kevesebb lesz a roncs, valamint a tapasztalatok szerint az egy főre jutó autóval megtett távolság is jelentősen csökken, ha nem saját tulajdonú gépjárművet használunk. Az sem elhanyagolható, hogy a kevesebb jármű kevesebb helyet foglal, így csökkenthető a parkolóhelyek vagy garázsok által elfoglalt terület, és az ezekhez kapcsolódó sokféle költség is. Ezen kívül időt is megtakarítunk, hiszen kevesebbet kell a jármű javíttatásával, tisztításával stb. foglalkozni – sőt, akár egyáltalán nem is kell ilyesmivel időt töltenünk.

A járműmegosztás legegyszerűbb formája az, amikor egymás szomszédságában lakó emberek közösen tartanak fent egy vagy több járművet, amelyeket a csoport tagjai igény szerint használnak. Két-három család könnyen összefoghat, elég néhány alapvető szabályban megegyezniük, a jármű pedig – legalábbis papíron – valamelyikük magántulajdonában van.

Ha ennél nagyobb csoport (amelynek tagjai ugyanakkor még ismerik egymást) szeretne közösen járművet használni, ahhoz már komolyabb szabályok lefektetése szükséges a használat foglalási rendszerével, a karbantartással, a biztosítással stb. kapcsolatban. Ehhez rendszerint már az szükséges, hogy egy jogi személyhez kötődjön a rendszer (ez lehet egy egyesület, egy önkormányzat stb.), amely tulajdonolja is a járműveket. Ugyanakkor a rendszert igénybe vevők közötti bizalom itt is fontos kritérium. Amennyiben a tagok nem a már meglevő eszközeiket adják be a közösbe, okozhat nehézséget a járművek beszerzéséhez szükséges tőke előteremtése: ezt a tagok is összeadhatják, de bankhitelből is történhet. Szakértelmet is be lehet adni (akár a tőke kiváltásaként), vagyis a kezdeményezésben benne van a közösségi nonprofit vállalkozás, és ezáltal a munkahelyteremtés lehetősége is, mivel a járműmegosztó rendszer üzemeltetése számos kapcsolódó tevékenység megszervezését igényli a tisztítástól a szervizelésen át a foglalások adminisztrációjáig.

Még nagyobb létszám esetén, amikor már nem ismerik egymást a tagok, egy jellemzően nonprofit cég szervezi meg a szükséges teendőket, a tagoknak csak csatlakozniuk kell.

A kép forrása: bcg.com

Vélemények

Még nincsenek értékelések.

„Hozzunk létre közösségi járműmegosztó rendszereket!” értékelése elsőként

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük