Segítsük a kerékpározást és a hasonló, szelíd közlekedési módokat településünkön!
Original price was: 100 Ft.99 FtCurrent price is: 99 Ft.
Ha úgy szeretnénk közlekedni, hogy tekintettel legyünk embertársainkra, más élőlényekre és a saját egészségünkre is, akkor a bringa jelenti az egyik legjobb megoldást. Nem mellesleg olcsó is. Ráadásul kerékpáron ülve nem szigetelődünk el környezetünktől, sok mindent meg tudunk tapasztalni belőle útközben. Olvass tovább…
A kerékpárhasználatot legtöbbször az akadályozza, hogy autók foglalják el a közlekedés tereit. Ezért vagy az autóforgalmat szükséges csökkenteni, vagy – amíg és ahol ez nem tehető meg érdemben – valamilyen külön felületet kell biztosítani a szelíd közlekedési módoknak. A bicikliutat és a biciklisávot mindenki ismeri, ám léteznek más megoldások is. Most már itthon is egyre ismertebbek azok az eszközök, amelyek akár egy nagyobb városban is (újra) széles körben csábító alternatívává tudják tenni a kerékpározást. Ilyenek például a Nyugat-Európában rohamosan terjedő, széles felületű, csupán kevés kereszteződéssel megszakított “bringasztrádák”. Lakóövezetekben, csillapított forgalmú városközpontokban ugyanakkor nem feltétlenül a külön felület, hanem a vegyes forgalmú utca jelentheti a megoldást – hiszen ahol gépjárművekből csak a feltétlenül szükséges célforgalom jelenik meg, ráadásul jelentősen mérsékelt sebességgel, a kerékpározás jól megfér az autózás, a gyaloglás és az egyéb funkciók (pl. teraszok, zöldfelületek) mellett.
Az is fontos szempont, hogy a kerékpár önmagában nem mindig a legjobb választás: nagyobb távolságokon a kombinált közlekedési módok a leghatékonyabbak. Ezek közül is kiemelkedik a bicikli és a vasút (vagy a metró) ötvözése, amit a kerékpárbarát úthálózat mellett elsősorban az állomásokon létesített nagy kapacitású biciklitárolókkal, illetve kiterjedt közbringarendszerek (amelyek bárki számára hozzáférhetővé tesznek kölcsönkerékpárokat) kiépítésével lehet segíteni. Így könnyen megoldhatók azok a nagyvárosokon belüli vagy két település közötti utazások, amelyeket egyébként csak autóval vagy többszörös átszállással, várakozásokkal lehet kivitelezni.
A kerékpár mellett számos egyéb szelíd közlekedési eszközt is választhatunk: többek között a rollert, a görkorcsolyát, a gördeszkát, illetve mindezek elektromos változatait. A bringákhoz hasonló szerepet tölthetnek be településeinken, és a fent felsorolt fejlesztések ezek használatát is könnyebbé tehetik.
Kapcsolódó ajánlóink:
- A kerékpározás alighanem legfontosabb hazai civil szervezete – Magyar Kerékpárosklub
- Rengeteg hasznos tudnivaló a bringázáshoz – Kerékpárosklub kisokos
- Ötletek a bringázás vonzóbbá tételére a településeken – Mit tehet az önkormányzat a kerékpáros közlekedés fejlesztése érdekében?
- Koppenhága, a biciklis város – Takács-Sánta András és mtsai: Valami nem bűzlik Dániában – Koppenhága, a biciklis város
- A bringák előretörése Budapesten – Takács-Sánta András és mtsai: Budapest is búcsúzna a bűztől – a bringák előretörése Budapesten
- Példák a világból, hogy miként lehet egy város kevésbé autófüggő – Peter Newman és Jeff Kenworthy: Zöldebb városi közlekedé
- Film Amszterdam kerékpáros várossá válásáról – Biciklis történetek Amszterdamból
A kép forrása: cycling-embassy.dk
Értékelések
Még nincsenek értékelések.