Mit tehetünk, ha javítani akarjuk közösségünk belső kommunikációját?
Original price was: 100 Ft.99 FtCurrent price is: 99 Ft.
Az egyik legjobb lehetőség: kezdjünk el facilitálni!
”A rossz kommunikáció.” Ez talán a leggyakrabban elhangzó válasz akkor, amikor a problémák okaira kérdezünk rá a közösségekben. Mégis viszonylag ritkán találkozunk azzal, hogy bárki is facilitálná a személyes megbeszéléseket, és még ritkábban azzal, hogy bárki is tudatosan szervezné az onlájn kommunikáció folyamatát. Pedig a közösségek életének legfontosabb folyamata a tagok közötti belső kommunikáció, ami facilitálás nélkül könnyen rossz irányt vehet, komoly nehézségeket okozva. Olvass tovább…
A facilitátor nem azonos a moderátorral, aki jobbára csak szót ad a megbeszéléseken. A facilitátor a megbeszélések levezetője, ám egyúttal jóval több is annál.
A megbeszélések során ezek a facilitátor feladatai:
• Egyeztetve a megbeszélés tartalmi felelőseivel (azokkal, akik a napirendeket hozzák) megtervezi és logikailag fölépíti a megbeszélés folyamatát, azt időben strukturálja, és módszereket rendel hozzá.
• Az esemény elejére illesztett „ki hogy van körrel” gondoskodik arról, hogy a résztvevők szellemileg és lelkileg is ténylegesen megérkezzenek a megbeszélésre.
• A facilitálási tervet figyelembe véve megegyezik a résztvevőkkel a megbeszélés folyamatáról.
• A facilitálási terv alapján levezeti a megbeszélést, és facilitátori módszerekkel igyekszik elősegíteni annak eredményességét.
• Kezeli, mederbe tereli a csoportdinamikai folyamatokat. Teret ad, illetve teremt az érzések megnyilvánulásának is.
• Odafigyel, hogy minden feladatnak legyen felelőse és határideje.
• Pozitívan, az eredményeket összefoglalva zárja a megbeszélést.
• Elkészíti a megbeszélés emlékeztetőjét.
Ehhez képest egy közösségi (belső) facilitátor annyiban több, hogy a megbeszéléseket folyamatként kezeli, azaz nemcsak egy-egy megbeszélés levezetésére figyel, hanem a közösség belső kommunikációjának egészére is. Ennek érdekében kialakítja a közösség belső kommunikációjának rendszerét, és azt folyamatosan továbbfejleszti az igényeknek, a közösség összetételének és tevékenységének megfelelően. Vagyis a közösség belső kommunikációjának gazdájává válik mind a személyes, mind az onlájn térben. Ezt a folyamatgazda-szerepet hívjuk közösségi facilitátornak.
Ezek után tűnhet esetleg úgy, hogy a facilitálás a legtöbb közösségben megvalósíthatatlan feladat, hiszen nincs minden csapatban egy végzett facilitátor. Csakhogy szinte biztos, hogy minden közösségben akadnak olyanok, akiknek a természete, illetve a tapasztalata lehetővé teszi, hogy legalább alapszinten ellássák a facilitátor szerepét. Jó megoldás lehet az is, ha többen együtt vállalják ezt a feladatot egy facilitátor munkacsoportot alkotva. Első nekifutásra már az is elegendő lehet, ha vannak emberek, akik tudatosan figyelnek a belső kommunikációra.
Ennek érdekében kialakíthatunk egy facilitálási protokollt is. A legegyszerűbb formában egy ilyen protokoll az alábbi elemekből áll össze:
• Minden megbeszélést „ki hogy van körrel” kezdünk, és strukturált zárókörrel (körbemegy a megszólalás, de lehet passzolni is) fejezünk be.
• A kettő között pedig az ügyeletes facilitátor:
– szót ad;
– odafigyel arra, hogy egyszerre csak egy témáról beszéljünk;
– rendszeresen összefoglalja, hogy mi hangzott el, és mi az, ami még hiányzik;
– figyel arra, hogy minden feladatnak legyen felelőse és határideje.
Ha csupán ennyit megteszünk, már el is kezdtünk facilitálni.
Kapcsolódó ajánlóink:
- Közösségifacilitátor-képzés – Ariadné Műhely
- Kézikönyv kezdő facilitátoroknak – Facilitátor kickstart – Kézikönyv
A kép forrása: civicarts.org
Értékelések
Még nincsenek értékelések.