Cselekvési Tipp

Mit tehetünk, ha javítani akarjuk közösségünk belső kommunikációját?

99 Ft

Az egyik legjobb lehetőség: kezdjünk el facilitálni!

”A rossz kommunikáció.” Ez talán a leggyakrabban elhangzó válasz akkor, amikor a problémák okaira kérdezünk rá a közösségekben. Mégis viszonylag ritkán találkozunk azzal, hogy bárki is facilitálná a személyes megbeszéléseket, és még ritkábban azzal, hogy bárki is tudatosan szervezné az onlájn kommunikáció folyamatát. Pedig a közösségek életének legfontosabb folyamata a tagok közötti belső kommunikáció, ami facilitálás nélkül könnyen rossz irányt vehet, komoly nehézségeket okozva. Olvass tovább…

A facilitátor nem azonos a moderátorral, aki jobbára csak szót ad a megbeszéléseken. A facilitátor a megbeszélések levezetője, ám egyúttal jóval több is annál.

A megbeszélések során ezek a facilitátor feladatai:

• Egyeztetve a megbeszélés tartalmi felelőseivel (azokkal, akik a napirendeket hozzák) megtervezi és logikailag fölépíti a megbeszélés folyamatát, azt időben strukturálja, és módszereket rendel hozzá.

• Az esemény elejére illesztett „ki hogy van körrel” gondoskodik arról, hogy a résztvevők szellemileg és lelkileg is ténylegesen megérkezzenek a megbeszélésre.

• A facilitálási tervet figyelembe véve megegyezik a résztvevőkkel a megbeszélés folyamatáról.

• A facilitálási terv alapján levezeti a megbeszélést, és facilitátori módszerekkel igyekszik elősegíteni annak eredményességét.

• Kezeli, mederbe tereli a csoportdinamikai folyamatokat. Teret ad, illetve teremt az érzések megnyilvánulásának is.

• Odafigyel, hogy minden feladatnak legyen felelőse és határideje.

• Pozitívan, az eredményeket összefoglalva zárja a megbeszélést.

• Elkészíti a megbeszélés emlékeztetőjét.

Ehhez képest egy közösségi (belső) facilitátor annyiban több, hogy a megbeszéléseket folyamatként kezeli, azaz nemcsak egy-egy megbeszélés levezetésére figyel, hanem a közösség belső kommunikációjának egészére is. Ennek érdekében kialakítja a közösség belső kommunikációjának rendszerét, és azt folyamatosan továbbfejleszti az igényeknek, a közösség összetételének és tevékenységének megfelelően. Vagyis a közösség belső kommunikációjának gazdájává válik mind a személyes, mind az onlájn térben. Ezt a folyamatgazda-szerepet hívjuk közösségi facilitátornak.

Ezek után tűnhet esetleg úgy, hogy a facilitálás a legtöbb közösségben megvalósíthatatlan feladat, hiszen nincs minden csapatban egy végzett facilitátor. Csakhogy szinte biztos, hogy minden közösségben akadnak olyanok, akiknek a természete, illetve a tapasztalata lehetővé teszi, hogy legalább alapszinten ellássák a facilitátor szerepét. Jó megoldás lehet az is, ha többen együtt vállalják ezt a feladatot egy facilitátor munkacsoportot alkotva. Első nekifutásra már az is elegendő lehet, ha vannak emberek, akik tudatosan figyelnek a belső kommunikációra.

Ennek érdekében kialakíthatunk egy facilitálási protokollt is. A legegyszerűbb formában egy ilyen protokoll az alábbi elemekből áll össze:

• Minden megbeszélést „ki hogy van körrel” kezdünk, és strukturált zárókörrel (körbemegy a megszólalás, de lehet passzolni is) fejezünk be.

• A kettő között pedig az ügyeletes facilitátor:

– szót ad;

– odafigyel arra, hogy egyszerre csak egy témáról beszéljünk;

– rendszeresen összefoglalja, hogy mi hangzott el, és mi az, ami még hiányzik;

– figyel arra, hogy minden feladatnak legyen felelőse és határideje.

Ha csupán ennyit megteszünk, már el is kezdtünk facilitálni.

Kapcsolódó ajánlóink:

A kép forrása: civicarts.org

Vélemények

Még nincsenek értékelések.

„Mit tehetünk, ha javítani akarjuk közösségünk belső kommunikációját?” értékelése elsőként

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük